Het zijn allemaal vragen waar je als bedrijf mee te maken hebt. Processen vormen de basis van iedere organisatie. Efficiënt en effectief werken zijn medebepalend voor de bedrijfscontinuïteit. Dit begint niet zozeer bij het bedenken van een proces, maar met name bij het borgen ervan, zodat de medewerkers met plezier bij een organisatie werken. Bedrijfsprocessen zijn een ordening van activiteiten om een product of dienst met een toegevoegde waarde voor de klant te leveren. Het is een keten van activiteiten die gekoppeld en bestuurd wordt en bestaat uit:
- Het primaire proces: activiteiten om het product of de dienst voor de klant te realiseren;
- Het besturende proces: activiteiten die het beleid uitvoeren d.m.v. plannen, overview creëren, bewaken, evalueren en bijsturen;
- Het ondersteunende proces: activiteiten gericht op het scheppen van voorwaarden (mensen en middelen) om het primaire proces goed te laten functioneren.
Bedrijfsvoering vraagt veel aandacht voor met name het primaire proces. Daardoor is er weinig tijd voor de besturende of ondersteunende processen, die even belangrijk zijn. De bedrijfsprocessen vormen samen het succes van jouw bedrijf en maken of breken elke organisatie.
Samen kijken we naar de probleemstelling met doelstelling voor het verbeteren of toevoegen van een bedrijfsproces. Afhankelijk daarvan wordt er een indeling gemaakt van de primaire, de besturende, en de ondersteunende processen. Vervolgens worden die geanalyseerd. De oplossing voor het verbeteren of toevoegen wordt samen bepaald. Uiteindelijk moet dat leiden tot een proces waar iedereen met plezier aan meewerkt.
Waarom uitbesteden?
De medewerkers binnen de organisatie werken al jarenlang volgens een bepaalde werkwijze. Het is dan lastig om daar afstand van te nemen en de zaken ’anders’ te bekijken. Een extern persoon kijkt met een frisse blik en kan meedenken voor de gehele organisatie. Hierdoor kan dit gemakkelijk door een externe partij uitgevoerd worden.
- Opleveren van flinke besparing door efficiënter en effectiever te werken;
- Garanderen van kwaliteit;
- Vereenvoudigen;
- Werkbaar maken, borgen en bijsturen;
- Voldoen aan de wet- en regelgeving;
- Resultaat meetbaar maken en gegevens analyseren;
- Systematisch verbeteren;
- Totaaloverzicht creëren.
Effectiever werken
Dankzij onze jarenlange ervaring met het continu verbeteren van processen weten we hoe je dat succesvol doet. Als consultant bij diverse bedrijven heeft SUCCES PLAN ervaren dat een organisatie zo’n 20% tot 35% effectiever gaat werken door bewustwording, borgen en vernieuwen. Enkele succesvol afgeronde projecten zijn kwaliteitshandboeken, het borgen van VCU, het maken en zekerstellen van werkprocessen, HR-Cyclus en AVG.
Bedrijfsprocessen Inspiratiebrief
Effectief notuleren met resultaat voor iedereen!
Problemen met notuleren? Hoe zorg je ervoor dat het notuleren door iedereen als zinvol wordt ervaren? Door doelgericht, efficiënt, inspirerend, met de tijd mee, kansrijk, digitaal, waardevol én…
Het bedrijfsproces afstemmen op de klantvraag
Processen vormen het hart van een organisatie en hebben invloed op de kwaliteit van producten, diensten en de beleving van de klant. Dat maakt het belangrijk om bedrijfsprocessen goed vast te leggen…
Leiderschap is het sturen en bewaken van processen, creativiteit en innovatie!
Een goede leider is iemand die zich verantwoordelijk voelt voor het maken van ruimte voor de ontwikkeling van mensen en processen. Het woord ‘leider’ heeft niets te maken met positie, status of het…
Risicomanagement als drijfveer voor groei!
Het risicomanagement is een ‘must’ voor iedere organisatie om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en veranderingen. Het is een kwestie van noodzaak om continuïteit in bedrijfsvoering te kunnen…
Checklist voor het up-do-date houden van het AVG-Proces
Vanaf 25 mei 2018 wordt de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) gehandhaafd en als het goed is heb je het proces al geborgd binnen je bedrijfsvoering. Belangrijk daarbij is om het proces…
Procesmanagement, de sleutel voor interne processen, marktpositie en klantwaarden!
De veranderingen waar we als bedrijf mee te maken hebben zijn divers en hebben betrekking op trends, innovaties en maatschappelijke, politieke, culturele, economische en technologische…
Tijd creëren en overview bewaken
De wereld waarin we leven is in een hoog tempo op zowel privé- als zakelijk gebied veranderd en wordt nog steeds complexer. Het is onmogelijk om ‘bij te blijven’ in een voortdurende stroom van…