‘Ambitie hebben’ is ergens willen komen waar je op dit moment niet bent. Dat kan bedrijfs- of afdelingsgerelateerd zijn door bijvoorbeeld een verandertraject, een idee of een aanbesteding uit te werken. Het onderwerp dat bepaal jij! Hoe je daar moet komen en welke keuzes daarbij nodig zijn, daar helpt SUCCES PLAN bij. Hiervoor doorlopen we onderstaande acht stappen.
Gedurende het traject gaan we het hebben over kennis vergaren, kennis inkopen of samenwerkingen en partnerschappen aangaan. Je krijgt informatie en handige tips voor het organiseren en borgen d.m.v. hulpmiddelen en bedrijfskundige modellen.
Omdat het concept voor ’Ambitie’ maatwerk is kan de volgorde anders opgesteld worden of kunnen extra bijeenkomsten of brainstormsessies ingelast worden. Het is afhankelijk van hoe concreet jouw ambitie of idee is. Soms neemt de zoektocht iets meer tijd in beslag, maar zijn het plan en het resultaat ervan des te mooier!
Wat wil je?
- Idee uitwerken en concretiseren
- Tips en tools vinden
- Brainstormen
- Nieuwe inzichten vormen
- Focus met een doel krijgen
- Niets over het hoofd zien en vanuit verschillende invalshoeken kijken
- Het beoogde resultaat behalen
- Geloof en overtuigingen creëren
- Een uit te voeren plan dat SMART is
- Persoonlijke ontwikkeling
- Besluitvaardigheid en volharding
- En als klap op de vuurpijl: plezier hebben in je traject!
Stappen SUCCES PLAN
Succes is geen toeval, maar het gevolg van specifiek omschrijven en bewuste sturing en uitvoering. Stel dat je de auto instapt en je navigatiesysteem programmeert met ‘rij maar ergens heen’. Waar denk je dan dat je uitkomt? Als je niet weet waar je naartoe gaat, is de kans groot dat je ergens terechtkomt waar je niet wilt zijn. Dat geldt ook voor je bedrijfs- of afdelingsambitie. We gaan jouw idee/doel SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgeboden) omschrijven. Daarnaast werken we jouw idee/doel visueel uit door bedrijfskundige schema’s en symbolen.
We gaan de klanttaken, -voordelen en -pijnpunten ten aanzien van jouw doel onderzoeken We gaan ontwerpen, testen en uiteindelijk omschrijven waar de behoefte van jouw klant ligt.
Met de zelfanalyse bekijken we de kwaliteit en het specialisme van het product, de dienst, de organisatie en de afdelingen. (Je zou ook kunnen schrijven: Met de zelfanalyse bekijken we de kwaliteit en het specialisme van product, dienst, organisatie en afdelingen.) Waar liggen de sterktes en zwaktes ten aanzien van het doel?
Als bekend is wat jouw klant als voordeel ziet en als we een interne analyse gemaakt hebben met eventuele verbeterpunten, kun je jouw toegevoegde waarde bepalen.
Je kunt veel leren van je concurrent en daarnaast bepalen hoe je je kunt onderscheiden ten aanzien van de markt.
We gaan o.a. verschillende verdienmodellen opstellen en de waarden
Bij de eerste indruk is het belangrijk om je doelgroep niet met je product of dienst te bestoken. Veel beter is om deze kennis te laten maken met jouw perspectief.
Jouw Succesplan is klaar! Maar dan zijn we er nog lang niet. Het plan moet geborgd worden en opgevolgd. Daarbij is het belangrijk om tijdig te evalueren en bij te sturen.
Meer dan 20 jaar ervaring
SUCCES PLAN heeft ervaring met het coördineren, ontwerpen en schrijven van plannen en heeft dit o.a. opgedaan bij BAM Infra Verkeerstechniek, Van Gelder Verkeerstechniek, Croonwolter&dros, Chain Group en BENK Projects.
Ambitie Inspiratiebrief
Tenderproces voor een winnend EMVI-plan!
Een winnend EMVI-plan betekent vooraf een proces met veel lezen, verzamelen van gegevens, coördineren, brainstormen, veel sparren, uitschrijven en overview en deadlines bewaken. Dit vindt allemaal…
Ambitie waarmaken met terugblikken en vooruitkijken
Terugblikken doe je om te kijken of je tevreden bent geweest; zijn de vooropgestelde doelen volbracht, wat had beter gekund en wat kunnen we ervan leren. Daarnaast is het goed om bij het succes of…
Feedback geven en ontvangen zodat groei en ontwikkeling gestimuleerd wordt!
Het stimuleren van eerlijke, constructieve en betrokken feedback zorgt ervoor dat de communicatie verbeterd wordt binnen een organisatie of een team. Iedereen wil graag groeien en dit doe je door te…
Ontwikkelmogelijkheden voor een gezonde persoonlijke- en/of bedrijfsambitie
Het nieuwe jaar is begonnen en daarmee is het gelijk tijd om je ontwikkelmogelijkheden onder de loep te nemen voor het komende jaar. Voldoende ontwikkelmogelijkheden zijn steeds belangrijker voor…
Ondernemen met plezier, focus en overzicht
Ambitie is streven naar een bepaald doel. Voor sommigen onder ons klinkt “doelen stellen” erg zwaar en wordt daarbij gedacht aan het verzetten van veel werk. Wij denken daar anders over…… Doelen…
Wat is Ambitie?
Ambitie of ambitieus: Wat is ambitie precies? Is dat een kwaliteit of een instelling? Wanneer ben je ambitieus? Wat is jouw ambitieniveau en bestaat dat uit gezonde of ongezonde ambitie? Over het…